2022 wordt een jaar van ontwikkelingen en veranderingen bij Google. Grote factoren daar van zijn Google Analytics 4, de Consent Mode en Google Ads. Wij vertellen je graag wat er precies verandert en wat jij kunt doen om bij te blijven!
Google Analytics 4
Google heeft het nieuwe analyseplatform Google Analytics 4 ontworpen. Dit is een opvolger van Google Universal Analytics en zal zich voornamelijk focussen op privacy. Een gebruiker moet bij het bezoeken van een website aangeven of er wel of geen cookies geplaatst mogen worden. Op basis hiervan wordt gekeken of, en zo ja welke, gegevens gedeeld mogen worden met Google Analytics en Google Ads. Mensen geven waarschijnlijk minder vaak akkoord op cookies, en daardoor is het mogelijk dat je veel minder data kunt verzamelen dan voorheen. Voor alle websites die deze nieuwe cookie-instellingen hebben, kan er een speciale Google Consent Mode worden geïmplementeerd. Heb je deze mode in je website? Dan kunnen er anoniem gegevens naar Google Analytics en Google Ads worden gestuurd. Zo verlies je geen data en worden conversies nog bijgehouden, zelfs ondanks de beperkingen door cookies. Daarnaast zal er met Google Analytics 4 op een andere manier data worden verzameld.
De Consent Mode van Google
Met Google Consent Mode houd je bij waarvoor je gebruikers van je website toestemming hebben gegeven zodat tags hierop hun dataverzameling kunnen aanpassen. Als iemand bijvoorbeeld geen toestemming geeft voor advertising cookies worden nu vaak tags voor o.a. Google Ads gewoon niet geplaatst. Met Consent Mode kan je de tags wel plaatsen, en past de tag zijn werkwijze aan door bijvoorbeeld geen cookies te plaatsen, maar op andere, privacy vriendelijke, manier informatie te verzamelen zodat conversie tracking wel blijft werken. In het geval van Google Ads conversies geeft Google aan op deze manier 70% van de conversies alsnog te kunnen meten door middel van modellering die anders verloren gaan.
Google Ads
Deze Google Consent Mode is momenteel al beschikbaar voor metingen in Google Ads. Wanneer jij deze mode in jouw website hebt geïmplementeerd, kunnen er anonieme gegevens naar Google Ads worden gestuurd. Wij raden dus zeker aan deze modus nu al op te nemen in jouw website, aangezien je dan meer data verzameld. Daarnaast heeft Google aangekondigd dat er vanaf 30 juni 2022 geen uitgebreide tekstadvertenties meer gemaakt kunnen worden in Google Ads.