Een goede online marketing strategie kan je helpen om op een doeltreffende manier je doelgroep te bereiken op het internet. Deze manier van marketing is veel data gerichter in vergeleken met jouw ‘offline’ marketing, aangezien je constant ziet hoe goed jouw campagnes lopen.
Omdat er zoveel mogelijkheden zijn, en je soms wel heel veel data te zien krijgt, kan online marketing nogal overweldigend worden. De makkelijkste manier van marketing is het dus zeker niet en als je niet goed weet wat je doet, kunnen de resultaten wel eens tegenvallen. Daarom hebben wij voor jou 5 praktische en doeltreffende tips & tricks op een rijtje gezet voor jouw online marketing strategie.
Tip 1: Focus op je doelgroep
We kunnen het niet vaak genoeg herhalen, jouw doelgroep is het ALLERBELANGRIJKSTE wat er is! Vaak kun je bij onlineadvertenties duidelijke doelgroepen instellen. Op de meeste online advertentiekanalen kan je bepaalde specificaties van je doelgroep ingeven zoals bijvoorbeeld locatie en leeftijd. Bij sommige kanalen kan je zelfs nog veel gedetailleerder te werk gaan. Maak hier gebruik van!
Tip 2: Betaalde versus onbetaalde marketing
Er zijn enorm veel vormen van online marketing. Van zoekmachine optimalisatie (SEO), naar Google Ads, Instagram Ads tot LinkedIn Ads. Redelijk overweldigend allemaal. Allereerst is het belangrijk dat jij het platform kiest dat jouw doelgroep het meest gebruikt. Daarnaast raden wij je aan om een combinatie te maken van betaalde en onbetaalde marketing. Zo zijn TikTok video’s maken gratis, en tegenwoordig een enorme trend onder ondernemers en consumenten. Maar zullen deze zelfde consumenten ook veel op Instagram zitten, kun je hier Instagram Ads mooi voor gebruiken.
Tip 3: Bouw vertrouwen op
Je wilt natuurlijk dat je online marketing strategie voor meer verkoop zorgt. Dat betekent echter niet dat bijvoorbeeld al je advertenties voor de directe verkoop moeten gaan. Dit werkt in de meeste gevallen zelfs averechts. Probeer eerst een band op te bouwen met je doelgroep (door ze bijvoorbeeld gratis te helpen of op de hoogte te brengen van de meerwaarde die jij hun kan bieden), zonder dat dit een duidelijk verkooppraatje is.
Tip 4: Het optimaliseren van je website
Het is tijd voor een kritische blik op je website. Staat de propositie wel duidelijk op de website? Is de website betrouwbaar genoeg voor de bezoeker om voor jou te kiezen? Een consument hecht veel waarde aan jouw website, dus zorg dat deze van top tot teen in orde is.
Tip 5: Blijf testen en analyseren
Loopt je advertentie niet goed? Analyseer dan de verschillende factoren die het succes van je online marketingcampagne kunnen beïnvloeden. Verander vervolgens wat elementen aan je campagne die eventueel een positieve impact kunnen hebben op de resultaten. Laat deze aangepaste campagne voldoende tijd lopen en analyseer vervolgens de resultaten die er zijn uitgekomen.