Super Bowl 2022, de leukste reclames (& de kosten)
Wij feliciteren de Los Angeles Rams, met hun overwinning tijdens de 56ste Super Bowl van de Cincinnati Bengals. De winst van de American Football-wedstrijd ging niet zonder slag of stoot, ze wonnen net aan met 23-20. De football-wedstrijd trekt elk jaar weer veel bekijks. Wat daarbij helpt is de Halftimeshow, tijdens de rust treden de grootste artiesten op. Dit jaar waren dat Snoop Dogg, Kendrick Lamar, Dr. Dre, Eminem, Mary J. Blige en 50 Cent. Zij zorgde voor een typisch Amerikaans feestje, waarvan de gehele wereld onder de indruk was. Zoveel zelfs, dat zendtijd voor commercials het duurste ter wereld is. Dit is voor bedrijven HET moment om te schitteren op groot doek. Ook komen er vaak previews voorbij wat dit jaar te bieden heeft qua entertainment.
Wat zijn Super Bowl Commercials?
Reclames die tijdens de Super Bowl worden getoond, zijn in feite net zoals andere reclames. In korte filmpjes prijzen bedrijven hun producten aan. Maar Super Bowl Commercials zijn uitgegroeid tot filmpjes met een hoge entertainment-waarde waarin die producten op een unieke manier worden aangeprezen. Een cultureel fenomeen dus, en voor 36% van de Amerikanen zelfs dé reden om naar de Super Bowl te kijken.
Wat zijn de kosten van een Super Bowl reclame?
Tijdens de Super Bowl, worden er zo’n 80 tot 90 reclamespotjes uitgezonden, die kunnen duren van 15 seconden tot 1 minuut. In 1967, tijdens de eerste Super Bowl, kostte een commercial van 30 seconden nog 37.500 dollar. Al hoewel er geen officiële uitspraken gedaan worden over de kosten van de Super Bowl LVI, zijn de schattingen zo’n 6,5 miljoen dollar voor 30 seconden. Een heel hoog bedrag, als je ook nog bedenkt dat deze kosten nog niet eens het maken van het spotje dekt.
Als je 6,5 miljoen dollar betaald voor 30 seconden zendtijd, dan kun je maar beter iets goeds uitzenden. Onderstaande bedrijven hebben dan ook alles op alles gezet om met hun reclame van het beeld te spatten. Wij hebben voor jullie de leukste reclames van de Super Bowl 2022 op een rij gezet.
Kia
Kia presenteert dit jaar een reclamespot voor de EV6, het nieuwste volledig elektrische model van Kia. Deze spot is een ware tranentrekker, waarin ‘Robodog’ (robothond) een baasje zoekt die bij hem past. Vanuit de vitrine ziet hij de eigenaar van de EV6 in zijn auto stappen en het is liefde op het eerste gezicht. In de rest van de video zie je zijn avontuur om uiteindelijk bij zijn baasje terecht te komen. Benieuwd geworden naar deze reclame?
McDonald’s
Kanye West tweette in 2018 al dat McDonald’s zijn favoriete restaurant is en dat heeft hij nu ook bewezen. In de reclame rijdt West een McDonald’s drive thru binnen in een van zijn bekende Sherp ATV’s, en komt ineens tevoorschijn om zijn bestelling te plaatsen. Alleen weet de rapper niet precies wat hij wil en zegt in plaats daarvan: “Voor mij een eeuuhh”. De spot is geïnspireerd op “een universele waarheid onder fans”, aldus McDonald’s in een persbericht, dat “je soms gewoon niet kunt beslissen wat je wilt bestellen”. Hier kun je de video bekijken
Google pixel
Deze Super Bowl reclame toont dat mensen met een niet witte huid vaak slecht in beeld komen door hun mobiele camera. Met het motto ‘Everyone deserves to be seen’ (iedereen verdient het om gezien te worden) presenteert Google vervolgens direct de oplossing; de Google Pixel 6, hun nieuwste smartphone. Met een 50 megapixel camera, 4k videokwaliteit en een 6.4 inch AMOLED-scherm een voorloper op het fotografie aspect.
Expedia
Als het aan ons ligt een echte uitblinker tussen deze toppers. Expedia laat met hun reclame ‘stuff’ zien dat het leven niet gaat om een dunnere tv, of duurdere auto, maar om ware ervaringen; de wereld ontdekken, op avontuur gaan! ‘Save more on the things that matter’ (bespaar meer op de dingen die ertoe doen) is dan ook hun slagzin. Hier kun je de inspirerende beelden zien
BMW
In een reclamespot voor de elektrische BMW iX speelt Schwarzenegger de Griekse god Zeus, die met pensioen gaat samen met zijn vrouw, de godin Hera, die wordt gespeeld door Salma Hayek. Hayek kondigt aan dat zij en Schwarzenegger hun taken als goden gaan neerleggen: “Het is tijd voor Zeus en mij om met pensioen te gaan.” Het powerkoppel gaat naar Palm Springs voor wat rust en ontspanning, maar Schwarzenegger lijkt geen vonk meer te kunnen vinden in het gepensioneerde leven. Schwarzenegger ziet het gepensioneerde leven niet meer zitten, maar net dan onthult Hayek een verassing. Op de oprit staat een gloednieuwe elektrische BMW waardoor Zeus terug in topvorm is. “Ik dacht dat je wel een opkikkertje kon gebruiken”, zegt Hayek voordat ze uitlegt dat de auto “helemaal elektrisch” is.