Als bedrijf kun je tegenwoordig niet meer zonder een professionele website. Maar als je deze echt goed wil laten maken, dan heb je meer dan een website nodig. Er komt meer kijken bij het laten maken van een website dan je denkt. Zo moet je een goede digitale strategie hebben die goed aansluit bij jouw bedrijf.
Begin met zoektermen onderzoek
Hoe kun je gevonden worden in de zoekmachines als je niet weet op welke termen je gevonden moet worden? Een (nieuwe) website laten maken zonder daarvóór eerst de zoektermen te bepalen is als in de auto stappen zonder te weten waar je naartoe gaat rijden. Zorg dat je de juiste zoektermen hebt die passen bij jou te bereiken doelgroep.
Kies niet voor de eerste de beste.
Of je nu kiest voor een webdesigner, internetbureau of een meer technische websitebouwer, realiseer je dat ieder zo zijn (of haar) kwaliteiten heeft. Zorg dus dat je weet wat iemand die jouw website gaat maken in huis moet hebben. Niet iedere websitebouwer is geschikt om de website te maken die jij echt nodig hebt. Onderzoek dus eerst goed, bepaal hoe je website eruit moet zien, zowel inhoudelijk als visueel.
Vandaag besteld, niet morgen in huis.
Hoe graag jij het ook zou willen, een website zit niet zo in een dag in elkaar. Als jij een websitebouwer inschakelt, is de vraag of die wel direct aan de slag kan voor jou. Daarnaast moet ook hij zijn onderzoeken doen, en uiteraard kwaliteit leveren. Kies je voor iemand die beweert dat hij het wel in één dag af kan hebben, moet jij je afvragen of dat wel de juiste persoon is. Je wil achteraf geen spijt.
Wees voor jouw akkoord, heel zeker wat je krijgt. Vraag jouw webbouwer bijvoorbeeld hoe het zit met de registratie van de domeinnaam, de grafische vormgeving, de hosting van je website en beveiliging tegen hacken. Het zou toch vervelend zijn als je achteraf met kosten zit die je niet gecalculeerd had. Daarnaast is het belangrijk voor een voorspoedig verloop dat jij zelf ook wat elementen aanlevert. Bijvoorbeeld jouw logo en huisstijl, content (zoals teksten en beeldmateriaal) en input over de verschillende pagina’s. Zo weet je zeker dat jullie op een lijn zitten! Heb jij nog geen huisstijl? Dan zouden wij jou zeker aanraden hier snel mee te beginnen, dit zorgt voor herkenning en betrouwbaarheid van jouw bedrijf.